Het Hopperconcept is door InfoData Solutions in nauwe samenwerking met de provincie Noord-Holland ontwikkeld. InfoData Solutions heeft ook het integrale geautomatiseerde regiesysteem ontwikkeld en gerealiseerd. Deze integrale regie omvat onder andere: een ritagenda met alle (via app en internet of telefonisch) geboekte ritten, dynamische rit- en routeplanning, voertuigaansturing via datacommunicatie met flexibele tablets, een klantbeheersysteem, monitoring en rapportage (kwantitatief en kwalitatief).
Voor het boeken van ritten en informeren van reizigers (uw rit is geboekt, het voertuig is onderweg, voertuigpositie) werd gebruik gemaakt van een door Brightin (Utrecht) ontwikkelde app, die al snel goed was voor meer dan 50% van alle boekingen.
InfoData Solutions en Brightin hebben hun succesvolle samenwerking voortgezet en het Hopperconcept verder doorontwikkeld. Voor Arriva is dit concept vertaald naar de zogenaamde “Vlinder” (first&last mile vervoer rond hubs) en voor EBS heeft dit geresulteerd in de ‘Delfthopper’, de ‘Maasvlaktehopper’ en sinds 26 september 2021 de ‘Spijkhopper’.
InfoData Solutions kan, samen met haar partners, in korte tijd (6 – 8 weken) een complete, geautomatiseerde Regiecentrale inrichten voor het verstrekken van informatie, het klantenbeheer, het reserveren van ritten (telefonisch en app) en de logistieke aansturing van de voertuigen. Voor het klachtenmanagement, de monitoring en de volledige administratie (inclusief facturatie) zijn toegesneden toepassingen beschikbaar.
De ‘Hopper’ is vervoer voor (bijna) iedereen. Omdat de ‘Hopper’ op veel meer plaatsen (flexhaltes) komt dan het reguliere OV, is de potentiële doelgroep ov-reizigers veel groter dan voorheen. Dankzij de inzet van lagevloer taxibusjes met een brede zij-instap is de ‘Hopper’ ook prima te gebruiken door reizigers met een rolstoel (hand- of elektrisch) of scootmobiel, door reizigers die moeilijk ter been zijn en ook als je een kinderwagen bij je hebt. Zo is de Hopper ook geschikt voor een belangrijk deel van de reizigers die nu op Regiotaxi, WMO of AWBZ-vervoer zijn aangewezen. In de praktijk gebeurt dit al: WMO-reizigers kiezen vrijwillig voor de ‘Hopper’, ook omdat zij hierdoor net als iedereen zonder extra voorzieningen kunnen deelnemen aan de samenleving. Hoppervervoer is inclusief vervoer.
Uniek aan systeem is de dynamische route- en ritplanning. De voertuigen rijden dus geen vaste routes, maar kriskras langs de haltes waar iemand wil in- of uitstappen. Het systeem berekent continu nieuwe, optimale ritcombinaties, waardoor de agenda steeds blijft vernieuwen. Daarbij geeft het systeem aan of de ritten op tijd gereden gaan worden en of er voldoende capaciteit beschikbaar is. Routes worden automatisch (of desgewenst met één druk op de knop) doorgestuurd aan het voertuig. Het aantal reizigersritten per route is ongekend hoog. De 8-persoons busjes waren op Texel regelmatig volledig bezet. Datzelfde zien we nu bij de Spijkhopper gebeuren.
Een integraal vraaggestuurd openbaar vervoersysteem zoals de ‘Hopper’ is een interessant alternatief voor veel landelijke én stedelijke gebieden. Voor nadere informatie of advies kunt u uiteraard contact met ons opnemen. Wij komen graag bij u langs om de mogelijkheden, maar ook onmogelijkheden, gezien alle specifieke kenmerken van uw mobiliteitsvraag, te bespreken.